CAPITOLUL IV Accesibilitate, din LEGEA SPECIALĂ 448/2006 (actualizată în 2018), prevede:

Art.64 (6) Până la data de 31 decembrie 2010, administratorii infrastructurii feroviare şi operatorii de transport feroviar au următoarele obligaţii:

a) să adapteze cel puţin un vagon şi staţiile principale de tren, pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant.

NICIODATĂ NU AM CĂLĂTORIT ÎNTR-UN VAGON ADAPTAT!

Vagonul adaptat EXISTĂ, dar circulă gol, de ZIUA EUROPEI… 

Nevoită să încep o nouă bătălie, să strig și să mă zbat SINGURĂ… în plină campanie de promisiuni electorale pentru alegerile UE.

De 9 ani, legea 448/2006 este IGNORATĂ și ÎNCĂLCATĂ și la acest capitol… 

Pentru toți cei ca mine, orice călătorie înseamnă 3 – 4 oameni chinuiți la urcare și la coborâre, plus 20 de ore fără lichide pentru a nu avea nevoie la baie… 

Sincer, nu mai vreau și nu mai pot să aștept pasivă schimbarea. 

CINE încurajează minciuna, indiferența, segregarea, discriminarea?

Petiția mea pornește astăzi PRETUDINDENI, în căutarea unui răspuns.

Suntem in plina campanie electorala. DREPTURILE PERSOANELOR CU DIZABILITATI SUNT SPECIALE, PRIORITARE, AMPLU POMENITE DE VIITORII ALESI.

In prezent, serviciile SNTFC adresate persoanelor cu dizabilități sunt limitate.

AM SCRIS O NOUA PETITIE catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala… sesizare directionata de ANPIS catre Autoritatea Feroviara Romana in vederea solutionarii si formularii unui raspuns.

A intervenit și  Direcția Generală de Asistență Socială – pentru obținerea unui răspuns…

Ministerul Transporturilor – Autoritatea Feroviară Română – în răspunsul trimis – recunoaște prevederile cuprinse în Legea 448/2006, anume: „să adapteze cel puțin un vagon și stațiile principale de tren, pentru a permite accesul persoanelor cu handicap, care utilizează fotoliul rulant” DAR… NU recunoaște precizarea cuprinsă în Metodologia de aplicare a legii 448/2006, anume: 

„adaptarea cel puțin a unui vagon pentru fiecare garnitură de tren, pentru a permite accesul persoanelor cu handicap, care utilizează fotoliul rulant”   

Încep să înțeleg situația:  NIMENI nu ia în seamă Norma metodologică de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap din 14.03.2007.

La SECȚIUNEA a 5-a AccesibilitateArt. 39. – Modificări (1) este precizat: 

„În sensul prevederilor art. 63 alin. (6) lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puțin a unui vagon pentru fiecare garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant”.

Înștiințare retrimisă către DGAS București și Autoritatea Feroviară Română. Demersul continuă până se înțelege CE, CINE, DE CE, CUM, CÂND…

Al doilea răspuns primit de la Autoritatea Feroviară Română care de această dată recunoaște Metodologia de aplicare a Legii 448/2006 și explică de ce NU SUNT RESPECTATE / APLICATE aceste Norme…

De această dată am aflat de la AFER, un detaliu nou…             

Lipsește din Metodologie sursa de finantare și nefiind indicată sursa – totul ține de posibilitățile operatorilor de transport feroviar.

  

În situația dată, adresăm către ANPD o „altă întrebare”:

De ce A FOST și A RĂMAS FIXATĂ ÎN LEGE data limită de accesibilizare a garniturilor de tren – 31 decembrie 2010?

Dar, revin cu o întrebare și la Ministerul Transporturilor… urmare noii înștiințări primite…

De cate ori – in cei 9 ani- au fost solicitate de la bugetul de stat fonduri pentru implementarea acestor masuri SPECIALE si – daca au fost solicitate – atunci de ce rezultatul este evidentiat prin: DOAR DOUA VAGOANE ADAPTATE CORESPUNZATOR LA NIVEL NATIONAL?

Am intrat în posesia unui nou răspuns din partea Companiei Naționale de Căi Ferate – CFR S.A, cu nr. 1/5RP/1002 din 10.07.2019, din care spicuiesc următoarele paragrafe sugestive:

NIMIC în favoarea prevederilor art. 63 alin. (6) lit. a) din lege, este necesară adaptarea cel puțin a unui vagon pentru fiecare garnitură de tren pentru a permite accesul persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant”.

Anexez documentul integral…

DACĂ…

Actul normativ reprezintă un act juridic emis de către o autoritate publică învestită cu competenţe normative, după o anumită procedură şi care cuprinde norme juridice general-obligatorii a căror aplicare poate fi adusă la îndeplinire şi prin forţa coercitivă a statului.

DACĂ…

Actul normativ previne nesiguranţa dreptului, incertitudinile rezultate din schimbările rapide ce au loc în societatea industrială modernă (Popa, 2008, p. 163). Actul normativ conferă certitudine în raport cu alte izvoare de drept, forma scrisă a acestuia şi mijloacele specifice de publicitate a conţinutului actului fiind garanţii în acest sens.

DACĂ

Actul normativ funcţionează impersonal şi difuz, acţionând continuu de la intrarea în vigoare, până la scoaterea sa din vigoare, acţiunea normei fiind, de principiu, universală, NIMENI neputând să se sustragă sau să fie sustras de la aplicarea acesteia.

DACĂ…

Proiectul de act normativ TREBUIE să instituie reguli necesare, suficiente şi posibile care să conducă la o cât mai mare stabilitate şi eficienţă legislativă. Soluţiile pe care le cuprinde TREBUIE să fie temeinic fundamentate, luându-se în considerare interesul social, politica legislativă a statului român şi cerinţele corelării cu ansamblul reglementărilor interne, precum şi ale armonizării legislaţiei naţionale cu legislaţia comunitară şi cu tratatele internaţionale la care România este parte.

IAR…

Coordonatele fundamentale ale acţiunii normelor de drept sunt: timpul, spaţiul şi persoana

ATUNCI…

Cele mai importante precizări, cu finalitate în anii 2007 – 2010, cuprinse în Norma metodologică de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap din 14.03.2007, TREBUIE SĂ SE REGĂSEASCĂ ASTĂZI ÎN VIAȚA PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI.

DEOARECE NU SE ÎNTÂMPLĂ NICI PE DEPARTE AȘA,

Astăzi, 11.07.2019

Am adresat Guvernului României rugămintea de a revizui Norma Metodologică adusă în discuție, ABROGÂND TOATE acele criterii și termene pe care instituțiile statului și agenții economici LE  ÎNCALCĂ zilnic, fără a exista nici o perspectivă de îmbunătățire a situației vis-a-vis de drepturile fundamentale ale persoanelor cu dizabilități.

Rămân în așteptarea unui nou răspuns….

 

 

 

 

 

 

ROMANIA NEACCESIBILA – EXTRAS DIN MESAJUL ANPD

9 ANI – TERMEN DE GRATIE – PENTRU ACCESIBILIZAREA UNUI VAGON???

 

Direcfia Generala de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti afirma ca…: NU are competente atribuite de lege pentru solutionarea aspectelor sesizate – incalcarea Metodologiei de aplicare a legii speciale 448/2006.
 
CE AUTORITATE COMPETENTA IN DOMENIU GASIM IN ROMANIA? CINE STIE?
RAPORT SEMESTRUL I 2019 = ROMANIA NEACCESIBILA
 
Au trecut 6 luni de cand ma straduiesc SINGURA sa aflu de ce Metodologia de apiicare a Legii speciale 448/2006 nu se regaseste in viata de zi cu zi a persoanelor cu dizabilitati.
 
Problema semnalata – lipsa vagonului accesibil pentru FIECARE GARNITURA DE TREN – cf. Metodologiei amintite.
Raspunsurile primite de la AFER au variat – pornind de la nerecunoasterea precizarilor din Metodologie, invocand apoi faptul ca nu a fost precizata sursa de finantare, recunoscuta in cele din urma ca existenta – dar folosita pentru modernizarea GARILOR.
Instituția la care am apelat pentru corelarea legii speciale cu metodologia – Guvernul Romaniei, de la care am primit Notificarea alaturata.
 
Doua aspecte raman fara raspuns:
1. CE AU FACUT in toti acesti ani reprezentantii institutiilor – REMUNERATI pentru ca APARA drepturile persoanelor cu dizabilitati, adica DREPTURILE MELE?
2. CATE DEMERSURI AU FACUT in toti acesti ani miile de persoane cu dizabilitati, sesizand problemele existente? OARE STIU CA AU ACEST DREPT?

ROMANIA (ne)ACCESIBILA
Ministerul Transportului face putina lumina in problema vagoanelor adaptate… dupa luni de petitii peste petitii…

(a) „…asistența este asiurată CU CONDIȚIA CA intreprinderea feroviara, gestionarul de gară, vânzătorul de legitimații de transport sau operatorul turistic sa fie informat asupra nevoilor de asistenta cu cel putin 48 de ore inainte…”, afland totodata ca SNTFC CFR Calatori a amenajat mai multe vagoane cu spatii speciale.. (in instiintarile anterioare se cunosteau doar DOUA).

In concluzie, totul se rezolva prin solicitarea mea adresata functionarului de la ghiseu, in momentul achizitionarii biletului.
CE SIMPLU AR FI FOST SA MI SE EXPLICE DE LA INCEPUT ASA.
In 2020, nadajduiesc sa ajung in gara din Botosani intr-un VAGON ADAPTAT.